mandag den 8. januar 1990

Hvad med 1990?

Man har spurgt mig, om jeg kunne tænke mig at skrive et par ord om mine ønsker for 1990. Jeg skal forsøge.

Først lidt baggrund
1. Jeg er nu faldet ind under »Metodistkirkens lære og kirkeordnings« paragraf 447 stk. 1 - sådan da, for jeg skal ikke have pension fra kirken, men må nok alligevel dømmes efter den paragraf. Se selv!

Jeg vil ikke længere blive betragtet som værende i »aktiv tjeneste« — fra årskonferencen altså. Det er en ubehagelig baggrund for årets tanker. Hvad skal jeg så? Det modsatte må jo være noget må passiv. Den situation vil jeg end ikke overveje.

2. Jeg har netop gennemlæst og lavet uddrag af samtlige kirkens årbøger fra 1891 til og med 1989. Jeg har læst rundt regnet 100 indberetninger fra distriktsforstandere og bestyrelser, nej flere hundrede, og har også læst om utallige planer og fremstød. Jeg er fuldstændig mør!

3. John Wesley sad som 85-årig og filosoferede over, hvordan hans gerning havde været i de sidste 50 år. Han kom til det resultat, at han »var blevet ledet ubevidst og uden forudgående plan eller mønster«.

Mit inderligste ønske er da, at jeg den 31. december 1990 kan sige, som Wesley sagde om sine 50 år, mit udsagn gældende for tiden før årskonferencen såvel som tiden efter - og for resten af den tid, jeg er ved bevidsthed. Er der nogen, der kan bruge dette til noget, så værsgo’.

Godt nytår!

Erik Kristoffersen

Kristelig Talsmand, Uge 2, 1990

Ingen kommentarer:

Send en kommentar